Brætspil – Hvad er klokken?



Dette brætspil går ud på at træne klokken. Det er her muligt at differentiere meget, da man kan give hver gruppe forskellige opgaver. Spillereglerne er også skrevet på spillepladen. Spillet er lige til at printe ud til undervisningen eller til et spil derhjemme.

Før spillet.

Find ud af om det er spil 1 eller spil 2, som skal spilles? Aftal  inden start, hvordan eller om de 3 stiger skal bruges. Hvilken vej skal de bruges. Brug evt. også stjernerne(flere slag) som straf eller gevinst.

Spil 1:

Hent og print spillepladen Brætspil - Hvad er klokken?
. Hent og print ure på www.lærklokken.dk/opgaver/til-udprint. Klip urene ud. Læg alle urene på opgavefeltet. Vend bagsiden opad. Urene er nu opgavekort.
Kast en terning. Man rykker det antal felter, som øjnene viser.
Når man har rykket sin spillebrik, så skal man trække et opgavekort og sige, hvad klokken er på det ur, som er på opgavekortet.
Siger man rigtigt, så får man uret. Siger man forkert, så lægger man uret ned igen.
Man vinder ved at have samlet flest opgavekort, når første spiller er kommet i mål.

Spil 2:

Hent og print spillepladen Brætspil - Hvad er klokken?
. Hent og print ure på www.lærklokken.dk/opgaver/til-udprint. Spillerne skal selv definere reglerne for deres eget spil.



Svar på spørgsmålene herunder:

Hvordan vinder man? Gælder det om at komme først i mål eller sidst? Hvordan eller skal stjernerne og stigerne bruges? Hvornår skal man trække en opgave? Hvad sker der, hvis man svarer rigtigt eller forkert? Skal man have en opgave på alle felter eller skal man udvælge nogle felter, hvor der skal trækkes en opgave.

Fremgangsmåde:

  1. Del spillepladen ud til hver gruppe.
  2. Del 1 eller flere ark med opgaver ud til hver gruppe.
  3. Del 1 terning og sakse ud til hver gruppe.
  4. Grupperne går i gang med at spille spillet.
  5. Når gruppen er færdig, så får de et nyt opgaveark.

 

 

Siderne herunder kan f.eks. også bruges til brætspillet 

[toggle title=”Analoge urskiver – Blandet”]

Hele timer

pdf0001 - Kl. 00-12 - Analog - Hel
pdf0002 - Kl. 00-12 - Analog - Hel
pdf0003 - Kl. 00-12 - Analog - Hel
pdf0004 - Kl. 00-12 - Analog - Hel
pdf0005 - Kl. 00-12 - Analog - Hel
pdf0006 - Kl. 00-12 - Analog - Hel

Halve timer

pdf0001 - Kl. 00-12 - Analog - Halv
pdf0002 - Kl. 00-12 - Analog - Halv
pdf0003 - Kl. 00-12 - Analog - Halv
pdf0004 - Kl. 00-12 - Analog - Halv
pdf0005 - Kl. 00-12 - Analog - Halv
pdf0006 - Kl. 00-12 - Analog - Halv

Kvarter i og kvarter over

pdf0001 - Kl. 00-12 - Analog - Kvarter Over & I
pdf0002 - Kl. 00-12 - Analog - Kvarter Over & I
pdf0003 - Kl. 00-12 - Analog - Kvarter Over & I
pdf0004 - Kl. 00-12 - Analog - Kvarter Over & I
pdf0005 - Kl. 00-12 - Analog - Kvarter Over & I
pdf0006 - Kl. 00-12 - Analog - Kvarter Over & I

[/toggle]



 

Leave a Reply

XHTML: You can use these tags: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>