Simon siger …



Denne leg kender de fleste fra sprogundervisningen. Det gælder dog her om at sige højt, hvordan de skal sætte uret ([tip title=”Brug dette værktøj til at sætte klokken.” url=”http://www.lærklokken.dk/vaerktojer/analogt-ur/”]Værktøj – Analogt ur[/tip]). Når man siger , hvad de andre skal, så siger man “Simon siger …” foran. Hvis man ikke siger “Simon siger” foran, så skal de andre ikke gøre det, som man siger. Legen plejer at være et sikkert hit.

Simon siger: “Sæt uret til kl. 12.”

 

Fremgangsmåde:

Inden







Overvej følgende inden de går igang. Eleverne må gerne sidde selv om en computer, hvis det er muligt, men det kan dog også være en god idé, at de sidder sammen i små-grupper.

  1. Lav en kort gennemgang af det analoge urs opbygning vha. værktøjet.
  2. Eleverne sidder selv eller i små-grupper (2-3 pr. gruppe).
  3. Lad eleverne dreje på urets minutviser og blive fortrolige med uret.
  4. Find ud af, om de skal kunne se det digitale ur samtidig.
  5. Det kan være nødvendigt at sætte hastigheden op, så de bliver udfordret.
  6. Start evt. med at prøve, så de ved, hvad de skal.

Start

  1. Sig, at de skal starte med at sætte uret til et bestemt tidspunkt. Det kunne være kl. 12. Sig det “Simon siger:”Sæt uret til kl. 12”.
  2. Sig “Simon siger:”Gå en time frem.”
  3. Fortsæt med at nævne, hvordan de skal ændre deres ur i forhold til starttidspunktet.
  4. Hvis man ikke siger “Simon siger…” foran, så skal de ikke foretage sig noget.
  5. Når man har sagt noget f.eks. 5-10 gange, så siger man, hvad klokken er. De elever, som ikke har rigtigt, er nu ude af legen.
  6. Det fortsættes, til der er 1 vinder tilbage.

 

    Materialer:

    • Computere
    • [tip title=”Brug dette værktøj til at sætte klokken.” url=”http://www.lærklokken.dk/vaerktojer/analogt-ur/”]Værktøj – Analogt ur[/tip]

 

 


 



 

Leave a Reply

XHTML: You can use these tags: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>